Wymagania edukacyjne z historii w klasach IV - VIII Szkoły Podstawowej nr 16 im. prof. Rudolfa Ranoszka w Jastrzębiu- Zdroju
Formy oceniania i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów :
Każdy uczeń otrzymuje w ciągu półrocza przynajmniej tyle ocen, ile wynosi dwukrotna liczba tygodniowych godzin historii i społeczeństwa w danej klasie.
Uczeń otrzymuje oceny w skali 1-6.
Ocenianie osiągnięć ucznia i jego postępów w nauce jest dokonywane systematycznie w różnych formach: sprawdziany i testy (obejmujący materiał nauczania z jednego działu, półrocza i roku), kartkówki ( maksymalnie z trzech ostatnich lekcji), odpowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji),praca na lekcji, praca z pomocami dydaktycznymi (mapa, oś czasu, tekst źródłowy), projekt.
4. Uczeń uzyskuje następującą ocenę według poniższej skali:
100% pkt. – celujący
91%pkt. – 99%pkt. ocena - bardzo dobry
71%pkt. - 90%pkt. ocena – dobry
51%pkt. – 70%pkt. ocena – dostateczny
31%pkt. – 50%pkt. ocena – dopuszczający
30% pkt. i poniżej ocena – niedostateczny
Zasady oceniania :
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Ocena może być uzasadniona na prośbę ucznia lub rodzica. Informacje o wiedzy, postępach i umiejętnościach ucznia na lekcjach historii nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez: zapisy w dzienniku elektronicznym, podczas konsultacji z rodzicami, wychowawcę klasy, zebrania z rodzicami.
Sprawdziany, testy są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności. Ustalając termin sprawdzianu należy brać pod uwagę, iż klasa może mieć jeden sprawdzian w ciągu dnia i nie więcej niż trzy w ciągu tygodnia.
Kartkówki nie muszą być zapowiedziane i obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie, teście musi go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie dłużej niż dwa tygodnie od powrotu do szkoły.
Sprawdzian, test napisany na ocenę niesatysfakcjonującą, uczeń może poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenie. Dla wszystkich chętnych ustala się termin poprawkowy. Do e-dziennika wpisuje się ocenę z pracy poprawkowej, jeżeli jest wyższa od oceny uzyskanej w pierwszym terminie.
Ocena otrzymana za poprawę jest wpisana do e dziennika.
Uczeń ma prawo zgłoszenia jednego „np.” (nieprzygotowanie) w ciągu półrocza. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: nie gotowość do odpowiedzi, brak zeszytu, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.
Uczeń jest zobowiązany do posiadania podręcznika oraz prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
Przy odpowiedzi ustnej pod uwagę brane są:
znajomość poznanych zagadnień,
samodzielność wypowiedzi,
sposób wypowiedzi ( ład wypowiedzi, elementy kultury żywego słowa).
12. Przy wypowiedziach pisemnych ocenie podlega:
zgodność z tematem,
poprawność merytoryczna i stylistyczna,
kompozycja ( podział na części, spójność i logiczność),
dodatkowe walory pracy (oryginalność ujęcia, bogactwo języka, zastosowanie cytatów itp.)
13. Spisywanie (ściąganie) na sprawdzianie i kartkówce jest jednoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
III. Wymagania edukacyjne z przedmiotu historia na poszczególne oceny:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował treści koniecznych,
- ma bardzo poważne braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, uniemożliwiające dalszą naukę,- nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje elementarną znajomość pojęć i faktów historycznych,
- ma duże braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
- przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
- stara się prowadzić zeszyt przedmiotowy,
- stara się czytać zagadnienia zawarte w podręczniku i wyróżnia fakty najistotniejsze.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o podstawowym stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności,
- ocenia wydarzenie historyczne i opisuje z pomocą nauczyciela oraz pomocy dydaktycznych, - zna podstawowe pojęcia historyczne,
- posiada znajomość podstawowej wiedzy faktograficznej,
- próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,
- odczytuje wydarzenia z osi czasu,
- określa wiek zdarzenia i zna ważne daty,
- dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,
- poprawnie prowadzi zeszyt przedmiotowy.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym i wykonuje zadania o średnim stopniu trudności i złożoności,
- poprawnie ocenia i opisuje wydarzenie historyczne,
- wykazuje dużą znajomość faktów, pojęć i postaci historycznych, ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,
- dokonuje uporządkowanej charakterystyki dziejów i wykazuje się dużą znajomością dat,
- prawidłowo posługuje się osią czasu- nanosi daty, określa wiek itp.
- poprawnie posługuje się mapą,
- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł wiedzy,- efektywnie współpracuje w zespole i dość aktywnie pracuje w grupie,
- bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania historii,
- sprawnie posługuje się wiadomościami łączy, analizuje i opisuje fakty i wydarzenia w oparciu o znajomość dat, postaci i pojęć historycznych,
- stosuje chronologię i hierarchię treści,
- rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,
- posiada uporządkowaną wiedzę na temat epok historycznych i ich dążeń, idei, kultury materialnej i duchowej oraz problemów społecznych i gospodarczo- politycznych,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,
- biegle posługuje się mapą, umiejętnie analizuje teksty źródłowe, umie bronić swoich poglądów,
- wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- wyczerpująco opanował materiał przewidziany w podstawie programowej
- umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,
- bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz