Wymagania edukacyjne z historii

 Wymagania edukacyjne z historii w klasach IV - VII Szkoły Podstawowej nr 16 im. prof. Rudolfa Ranoszka w Jastrzębiu- Zdroju



  1. Formy oceniania i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów :

  1. Każdy uczeń otrzymuje w ciągu półrocza przynajmniej tyle ocen, ile wynosi dwukrotna liczba tygodniowych godzin historii i społeczeństwa w danej klasie.

  2. Uczeń otrzymuje oceny w skali 1-6.

  3. Ocenianie osiągnięć ucznia i jego postępów w nauce jest dokonywane systematycznie w różnych formach: sprawdziany i testy (obejmujący materiał nauczania z jednego działu, półrocza i roku), kartkówki ( maksymalnie z trzech ostatnich lekcji), odpowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji),prace domowe, praca na lekcji, praca z pomocami dydaktycznymi (mapa, oś czasu, tekst źródłowy), projekt.

4. Uczeń uzyskuje następującą ocenę według poniższej skali:

          100% pkt.  – celujący

           91%pkt. – 99%pkt. ocena - bardzo dobry 

           71%pkt. - 90%pkt. ocena – dobry

           51%pkt. – 70%pkt. ocena – dostateczny

           31%pkt. – 50%pkt. ocena – dopuszczający

          30% pkt. i poniżej ocena – niedostateczny

     

  1. Zasady oceniania :

  1. Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Ocena może być uzasadniona na prośbę ucznia lub rodzica. Informacje o wiedzy, postępach i umiejętnościach ucznia na lekcjach historii nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez: zapisy w dzienniku elektronicznym, zeszycie przedmiotowym, podczas konsultacji z rodzicami, wychowawcę klasy, zebrania z rodzicami.

  2. Sprawdziany, testy są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności. Ustalając termin sprawdzianu należy brać pod uwagę, iż klasa może mieć jeden sprawdzian w ciągu dnia i nie więcej niż trzy w ciągu tygodnia.

  3. Kartkówki nie muszą być zapowiedziane i obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.

  4. Uczeń nieobecny na sprawdzianie, teście musi go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie dłużej niż dwa tygodnie od powrotu do szkoły.

  5. Sprawdzian, test napisany na ocenę niesatysfakcjonującą, uczeń może poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenie. Dla wszystkich chętnych ustala się termin poprawkowy. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się ocenę z pracy poprawkowej, jeżeli jest wyższa od oceny uzyskanej w pierwszym terminie.

  6. Ocena otrzymana za poprawę sprawdzianu jest wpisana do dziennika obok oceny ze sprawdzianu, oddzielona znakiem (/).

  7. Uczeń ma prawo zgłoszenia jednego „np.” (nieprzygotowanie) w ciągu półrocza. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: nie gotowość do odpowiedzi, brak zeszytu, brak pomocy potrzebnych do lekcji.

  8. Uczeń ma prawo zgłoszenia jednego „bz” (braku zadania domowego) w ciągu półrocza. 

  9. Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia. 

  10. Uczeń jest zobowiązany do posiadania podręcznika oraz prowadzenia zeszytu przedmiotowego.

  11. Przy odpowiedzi ustnej pod uwagę brane są:

  • znajomość poznanych zagadnień,

  • samodzielność wypowiedzi,

  • sposób wypowiedzi ( ład wypowiedzi, elementy kultury żywego słowa).

12. Przy wypowiedziach pisemnych ocenie podlega:

  • zgodność z tematem,

  • poprawność merytoryczna i stylistyczna,

  • kompozycja ( podział na części, spójność i logiczność),

  • dodatkowe walory pracy (oryginalność ujęcia, bogactwo języka, zastosowanie cytatów itp.)

13. Spisywanie (ściąganie) na sprawdzianie i kartkówce jest jednoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.


III. Wymagania edukacyjne z przedmiotu historia na poszczególne oceny:

Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:

- nie opanował treści koniecznych,

- ma bardzo poważne braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, uniemożliwiające dalszą naukę,- nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,

- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń,

- notorycznie nie odrabia pracy domowej.

Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:

- wykazuje elementarną znajomość pojęć i faktów historycznych,

- ma duże braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,

- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,

- przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,

- stara się prowadzić zeszyt przedmiotowy,

- stara się czytać zagadnienia zawarte w podręczniku i wyróżnia fakty najistotniejsze,

- raczej odrabia zadania domowe.

Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:

- opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,

- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o podstawowym stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności,

- ocenia wydarzenie historyczne i opisuje z pomocą nauczyciela oraz pomocy dydaktycznych, - zna podstawowe pojęcia historyczne,

- posiada znajomość podstawowej wiedzy faktograficznej,

- próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,

- odczytuje wydarzenia z osi czasu,

- określa wiek zdarzenia i zna ważne daty,

- dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,

- odrabia prace domowe,

- poprawnie prowadzi zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń.

Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:

- potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym i wykonuje zadania o średnim stopniu trudności i złożoności,

- poprawnie ocenia i opisuje wydarzenie historyczne,

- wykazuje dużą znajomość faktów, pojęć i postaci historycznych, ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,

- dokonuje uporządkowanej charakterystyki dziejów i wykazuje się dużą znajomością dat,

- prawidłowo posługuje się osią czasu- nanosi daty, określa wiek itp.

- poprawnie posługuje się mapą,

- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł wiedzy,- efektywnie współpracuje w zespole i dość aktywnie pracuje w grupie,

- bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów.

Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:

- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania historii,

- sprawnie posługuje się wiadomościami łączy, analizuje i opisuje fakty i wydarzenia w oparciu o znajomość dat, postaci i pojęć historycznych,

- stosuje chronologię i hierarchię treści,

- rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,

- posiada uporządkowaną wiedzę na temat epok historycznych i ich dążeń, idei, kultury materialnej i duchowej oraz problemów społecznych i gospodarczo- politycznych,

- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń, 

- biegle posługuje się mapą, umiejętnie analizuje teksty źródłowe,  umie bronić swoich poglądów, 

- wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia. 

Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który: 

- wyczerpująco opanował materiał przewidziany w podstawie programowej 

- umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę, 

- bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych, 

- samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania. 


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz