Wymagania edukacyjne z historii w klasach IV - VII Szkoły Podstawowej nr 16 im. prof. Rudolfa Ranoszka w Jastrzębiu- Zdroju
Formy oceniania i sposoby sprawdzania osiągnięć uczniów :
Każdy uczeń otrzymuje w ciągu półrocza przynajmniej tyle ocen, ile wynosi dwukrotna liczba tygodniowych godzin historii i społeczeństwa w danej klasie.
Uczeń otrzymuje oceny w skali 1-6.
Ocenianie osiągnięć ucznia i jego postępów w nauce jest dokonywane systematycznie w różnych formach: sprawdziany i testy (obejmujący materiał nauczania z jednego działu, półrocza i roku), kartkówki ( maksymalnie z trzech ostatnich lekcji), odpowiedź ustna (z trzech ostatnich lekcji),prace domowe, praca na lekcji, praca z pomocami dydaktycznymi (mapa, oś czasu, tekst źródłowy), projekt.
4. Uczeń uzyskuje następującą ocenę według poniższej skali:
100% pkt. – celujący
91%pkt. – 99%pkt. ocena - bardzo dobry
71%pkt. - 90%pkt. ocena – dobry
51%pkt. – 70%pkt. ocena – dostateczny
31%pkt. – 50%pkt. ocena – dopuszczający
30% pkt. i poniżej ocena – niedostateczny
Zasady oceniania :
Oceny są jawne dla ucznia i jego rodziców. Ocena może być uzasadniona na prośbę ucznia lub rodzica. Informacje o wiedzy, postępach i umiejętnościach ucznia na lekcjach historii nauczyciel przekazuje rodzicom poprzez: zapisy w dzienniku elektronicznym, zeszycie przedmiotowym, podczas konsultacji z rodzicami, wychowawcę klasy, zebrania z rodzicami.
Sprawdziany, testy są zapowiadane z co najmniej tygodniowym wyprzedzeniem i podany jest zakres sprawdzanej wiedzy i umiejętności. Ustalając termin sprawdzianu należy brać pod uwagę, iż klasa może mieć jeden sprawdzian w ciągu dnia i nie więcej niż trzy w ciągu tygodnia.
Kartkówki nie muszą być zapowiedziane i obejmują materiał z trzech ostatnich lekcji.
Uczeń nieobecny na sprawdzianie, teście musi go napisać w terminie uzgodnionym z nauczycielem, nie dłużej niż dwa tygodnie od powrotu do szkoły.
Sprawdzian, test napisany na ocenę niesatysfakcjonującą, uczeń może poprawić. Poprawa jest dobrowolna i odbywa się w ciągu dwóch tygodni od dnia podania informacji o ocenie. Dla wszystkich chętnych ustala się termin poprawkowy. Do dziennika lekcyjnego wpisuje się ocenę z pracy poprawkowej, jeżeli jest wyższa od oceny uzyskanej w pierwszym terminie.
Ocena otrzymana za poprawę sprawdzianu jest wpisana do dziennika obok oceny ze sprawdzianu, oddzielona znakiem (/).
Uczeń ma prawo zgłoszenia jednego „np.” (nieprzygotowanie) w ciągu półrocza. Przez nieprzygotowanie do lekcji rozumiemy: nie gotowość do odpowiedzi, brak zeszytu, brak pomocy potrzebnych do lekcji.
Uczeń ma prawo zgłoszenia jednego „bz” (braku zadania domowego) w ciągu półrocza.
Przy ocenianiu nauczyciel uwzględnia możliwości ucznia.
Uczeń jest zobowiązany do posiadania podręcznika oraz prowadzenia zeszytu przedmiotowego.
Przy odpowiedzi ustnej pod uwagę brane są:
znajomość poznanych zagadnień,
samodzielność wypowiedzi,
sposób wypowiedzi ( ład wypowiedzi, elementy kultury żywego słowa).
12. Przy wypowiedziach pisemnych ocenie podlega:
zgodność z tematem,
poprawność merytoryczna i stylistyczna,
kompozycja ( podział na części, spójność i logiczność),
dodatkowe walory pracy (oryginalność ujęcia, bogactwo języka, zastosowanie cytatów itp.)
13. Spisywanie (ściąganie) na sprawdzianie i kartkówce jest jednoznaczne z otrzymaniem oceny niedostatecznej.
III. Wymagania edukacyjne z przedmiotu historia na poszczególne oceny:
Ocenę niedostateczną otrzymuje uczeń, który:
- nie opanował treści koniecznych,
- ma bardzo poważne braki w podstawowych wiadomościach i umiejętnościach, uniemożliwiające dalszą naukę,- nie przejawia chęci przyswajania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
- nie prowadzi zeszytu przedmiotowego i zeszytu ćwiczeń,
- notorycznie nie odrabia pracy domowej.
Ocenę dopuszczającą otrzymuje uczeń, który:
- wykazuje elementarną znajomość pojęć i faktów historycznych,
- ma duże braki w podstawowych wiadomościach, lecz z pomocą nauczyciela potrafi je nadrobić,
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o niewielkim stopniu trudności,
- przejawia gotowość i chęć do przyjmowania nowych wiadomości i współpracy z nauczycielem,
- stara się prowadzić zeszyt przedmiotowy,
- stara się czytać zagadnienia zawarte w podręczniku i wyróżnia fakty najistotniejsze,
- raczej odrabia zadania domowe.
Ocenę dostateczną otrzymuje uczeń, który:
- opanował treści przewidziane w programie nauczania na poziomie podstawowym,
- rozwiązuje i wykonuje typowe zadania o podstawowym stopniu trudności i niewielkim stopniu złożoności,
- ocenia wydarzenie historyczne i opisuje z pomocą nauczyciela oraz pomocy dydaktycznych, - zna podstawowe pojęcia historyczne,
- posiada znajomość podstawowej wiedzy faktograficznej,
- próbuje porównywać, selekcjonować i klasyfikować fakty i informacje,
- odczytuje wydarzenia z osi czasu,
- określa wiek zdarzenia i zna ważne daty,
- dostrzega podstawowe związki pomiędzy różnymi faktami historycznymi,
- odrabia prace domowe,
- poprawnie prowadzi zeszyt przedmiotowy i zeszyt ćwiczeń.
Ocenę dobrą otrzymuje uczeń, który:
- potrafi samodzielnie pracować z podręcznikiem, materiałem źródłowym i wykonuje zadania o średnim stopniu trudności i złożoności,
- poprawnie ocenia i opisuje wydarzenie historyczne,
- wykazuje dużą znajomość faktów, pojęć i postaci historycznych, ustnie i pisemnie stosuje terminy i pojęcia historyczne,
- dokonuje uporządkowanej charakterystyki dziejów i wykazuje się dużą znajomością dat,
- prawidłowo posługuje się osią czasu- nanosi daty, określa wiek itp.
- poprawnie posługuje się mapą,
- rozwiązuje typowe problemy z wykorzystaniem informacji z różnych źródeł wiedzy,- efektywnie współpracuje w zespole i dość aktywnie pracuje w grupie,
- bierze udział w dyskusjach, wymianie poglądów.
Ocenę bardzo dobrą otrzymuje uczeń, który:
- opanował pełny zakres wiedzy i umiejętności określony programem nauczania historii,
- sprawnie posługuje się wiadomościami łączy, analizuje i opisuje fakty i wydarzenia w oparciu o znajomość dat, postaci i pojęć historycznych,
- stosuje chronologię i hierarchię treści,
- rozwiązuje samodzielnie problemy, potrafi samodzielnie interpretować i wyjaśniać fakty i zjawiska historyczne,
- posiada uporządkowaną wiedzę na temat epok historycznych i ich dążeń, idei, kultury materialnej i duchowej oraz problemów społecznych i gospodarczo- politycznych,
- potrafi zastosować posiadaną wiedzę w ocenie bieżących wydarzeń,
- biegle posługuje się mapą, umiejętnie analizuje teksty źródłowe, umie bronić swoich poglądów,
- wnosi twórczy wkład w realizowane zagadnienia.
Ocenę celującą otrzymuje uczeń, który:
- wyczerpująco opanował materiał przewidziany w podstawie programowej
- umie formułować oryginalne wnioski, hierarchizować i selekcjonować nabytą wiedzę,
- bierze udział i osiąga sukcesy w konkursach przedmiotowych,
- samodzielnie i twórczo rozwija swoje zainteresowania.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz